Türkiye’de araç sahipliği, yükselen kur etkisi ve vergi sisteminin ağırlığı nedeniyle son yılların en yüksek maliyet seviyesine ulaştı. Yapılan Türkiye–Almanya karşılaştırma çalışması, sıfır araç satın alma maliyetlerinde Türkiye’nin Almanya’ya göre birçok modelde ortalama bir araç sepetinde yüzde 38 daha pahalı olduğunu; buna karşın ekonomi segmentinde 7 günlük İstanbul kiralama fiyatlarının Berlin’den yüzde 47 daha ucuz olduğunu ortaya koydu.
LenaCars'ın yaptığı analizde incelenen 8 popüler modelde ortalama fiyat farkı yüzde 38 (sepet medyan farkı yöntemi DE=100’e göre) olarak hesaplandı. Model bazlı farklarda ise Dacia Sandero Stepway yüzde 82, Škoda Superb yüzde 75, Mercedes EQB yüzde 51 oranında daha pahalı. Yerli üretim olan TOGG T10X dahi Almanya fiyatına göre yüzde 13 daha yüksek.
Kiralama tarafındaki rekabet tüketiciye yarıyor
Öte yandan İstanbul–Berlin 7 günlük kısa dönem kiralama analizinde ekonomi segmentinde İstanbul’un yüzde 47 daha ucuz olduğu ortaya çıktı. B-SUV’da yüzde 37, C-SUV’da yüzde 23, Minibüs/Van segmentinde yüzde 10 avantaj var. Ekonomi sınıfı araçların ucuz olmasının temel sebeplerinin altında ise birçok etmen yatıyor: Yüksek arz ve filoların ekonomi sınıfı araca ağırlık vermesi, yerli üretim ve hızlı servis avantajı, platform rekabetleri ve agresif fiyatlandırmalar, filolarda devir hızının yüksek olması öne çıkıyor.
Premium segmentte ise dengeler tersine dönüyor. İstanbul, Berlin’e kıyasla yüzde 50–yüzde 159 arası daha pahalı. Bunun nedeni stok azlığı ve yüksek teminat–kasko riskleri...
Araştırma sonuçlarına dair önemli görüşler paylaşan Selçuk Nazik “Araç satın almak tüketiciler ve şirketler için önemli bir maliyet yükü doğurmaya başladı, kiralamada maliyetler daha kabul edilebilir ve öngörülebilir hale geldi. Artık araç sahibi olmak Türkiye’de statü değil maliyet. Kiralama ise mobilite özgürlüğü. Kapsamlı Berlin-İstanbul karşılaştırmamız üç net gerçeği ortaya koyuyor: Türkiye’de otomobil satın almak çok büyük bir lüks haline geldi. Premium araç kiralamak da fazlasıyla lüks konumda, ekonomik araçları kiralamaksa gerçekten avantajlı. Bu dinamikler, araç satın almak yerine kiralama modelinin tüketici tarafında kalıcı bir davranışa dönüşeceğini gösteriyor” dedi.