FIA Dünya Ralli Şampiyonası, 28–31 Ağustos tarihlerinde ilk kez Paraguay’a uğradı ve Encarnación çevresindeki kızıl çakıl, daha ilk yılda WRC’nin “bilinmeyeni” olmaktan çıkıp sezonun en çetin sınavlarından birine dönüştü.
Uyum sağlayanın kazandığı, hataya yer bırakmayan dört günlük bu rallinin kazananı ise Sébastien Ogier oldu. Cuma sabahı yaklaşık 40 saniyelik lastik hasarıyla darbe alan Fransız efsane, kusursuz geri dönüşüyle pazar finişinde Toyota’ya 102. WRC galibiyetini getirdi; böylece Japon üretici Citroën’in tüm zamanların rekorunu yakalamış oldu.
Hikâyenin başlangıcı: “Bilinmeyen” Paraguay
Sezonun öncesinde tablo çok sıkışıktı: lider Elfyn Evans, takım arkadaşı Kalle Rovanperä’nın yalnızca 3 puan önündeydi. Parkur notu yok, test yok, tutuşun dakikada bir değiştiği yepyeni etaplar… Kağıt üstünde herkes eşitti.
- Ralli toplamı: 19 özel etap / 333,18 km
- Perşembe: seremonik start, Pazar öğleden sonra finiş.
- Cuma: yüksek tempolu ama zorlu etaplar. İnce çakıl, sürpriz sıkıştırmalar.
- Cumartesi: uzun etap blokları, lastik yönetimi belirleyici oldu.
- Pazar: Wolf Power Stage yağmur riski!
1. Gün – Fourmaux’nun temiz hızı, Ogier’e sert tokat
Cuma sabahı sahne Adrien Fourmaux’ydu. Hyundai i20 N Rally1 ile açılış ayağının yarısında iki etap kazanıp Rovanperä’ya 4,1 sn fark yaptı. Sami Pajari etkileyici üçüncülük temposu tuttururken, Neuville ayarlardan dertliydi: “Hiç hız yok,” diyerek şikâyet etti.
Büyük sarsıntı ise Ogier’deydi: SS2’de arka lastik delaminasyon, +34,4 sn. Gün ortasında 30 km’lik Yerbateras’ı kazanarak karşı hamleyi başlattı ama önünde ciddi bir tırmanış vardı.
2. Gün – Taş, lastik ve liderlik değişimi
Fourmaux gün boyu kontrollü gidişini sürdürürken sondan bir önceki etapta finişe 3,5 km kala bir kaya parçası lastik patlattı; liderlik sürpriz şekilde Rovanperä’ya geçti. Fin pilot “pozisyon iyi ama performanstan memnun değilim” derken, günün yıldızı Ogier oldu: üç etap galibiyetiyle dördüncülüğe kadar tırmandı.
Evans ise “bu koşullarda sürmeyi unuttum” diyerek günü liderin 21,1 sn arkasında kapattı.
3. Gün – Rovanperä farkı açar, Ogier podyum savaşına geri döner
Cumartesi sabahı Rovanperä Carmen del Paraná ve teknik Cantera testlerinde farkı 16,7 sn’ye taşıdı. Tänak’ın SS10’daki sol arka patlağı onu üçüncülükten altıncılığa yuvarladı; “rallinin en sakin etabında” dediği yerde gelen bu darbe Hyundai cephesinde moralleri bozdu.
Ogier, etap galibiyetleriyle temposunu yukarı çekerken, Evans dördüncülükte güvenli oynadı; Neuville ilk beşi tamamladı.
Final – Yağmurlu Power Stage, kaçan podyum ve şampiyona tablosu
Pazar öğleden sonra yağmur, Wolf Power Stage’i küçük bir piyangoya çevirdi. En çok etkilenen Ogier oldu; bonus puanlar savaşında sadece 10. zamanı alabildi ama genel klasman zaferi elindeydi.
Günün kaybedeniı Fourmaux oldu: tüm hafta sonu podyum ritminde giden Fransız, Power Stage’de sekizinci zamanla podyumu Neuville’e bıraktı. Evans, Neuville’i 1,0 sn ile geçip ikinciliği aldı ve şampiyona liderliğini genişletti.
Rovanperä’nın Cumartesi lastik patlatması onu altıncılığa mahkûm etti; buna karşın puan tablosunda Ogier ile 189’ar puana sahip oldu. Şampiyona lideri Evans ise farkı 9 puana çıkardı.
Ogier: “Vincent’la yaptığımız işten çok gururluyuz. Puanlar tam yansıtmıyor olabilir ama bu bir galibiyet ve en önemlisi bu. Güney Amerika’da nihayet podyumun en üstündeyiz, ilk yıl için harika bir atmosfer.”
Toyota böylece 2025’teki 10 rallinin 9’unu kazanarak sezonu adeta tekeline aldı ve 102. zaferle Citroën’in rekoruna ortak oldu.
Sıra | No | Sürücü – Yardımcı Sürücü | Araç | Kategori | Toplam Süre | Fark Lider | Fark Önceki |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | #1717 | S. Ogier – V. Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | M | 03:00:06.6 | — | — |
2 | #3333 | E. Evans – S. Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | M | 03:00:32.8 | +0:26.2 | +0:26.2 |
3 | #11 | T. Neuville – M. Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | M | 03:00:33.8 | +0:27.2 | +0:01.0 |
4 | #1616 | A. Fourmaux – A. Coria | Hyundai i20 N Rally1 | M | 03:00:35.1 | +0:28.5 | +0:01.3 |
5 | #88 | O. Tänak – M. Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | M | 03:00:37.2 | +0:30.6 | +0:02.1 |
6 | #6969 | K. Rovanperä – J. Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | M | 03:02:11.8 | +2:05.2 | +1:34.6 |
7 | #55 | S. Pajari – M. Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | M/T | 03:03:42.1 | +3:35.5 | +1:30.3 |
8 | #2020 | O. Solberg – E. Edmondson | Toyota GR Yaris (Rally2) | WRC2 (D/C) | 03:07:00.4 | +6:53.8 | +3:18.3 |
9 | #2121 | Y. Rossel – A. Dunand | Citroën C3 (Rally2) | WRC2 (D/C) | 03:07:22.9 | +7:16.3 | +0:22.5 |
10 | #2626 | N. Gryazin – K. Aleksandrov | Škoda Fabia RS (Rally2) | WRC2 (T/DC/CC) | 03:08:54.8 | +8:48.2 | +1:31.9 |
Sıradaki Durak: Rally Chile Bio Bío (11–14 Eylül)
Güney Amerika turu hız kesmiyor. Concepción çevresinde, kaygan toprak ve sis sürprizleriyle bilinen etaplar; şampiyonluk savaşında tansiyonu bir kademe daha yükseltecek.