Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürü Ayhan Saraç, Radyo Trafik ortak yayınında 2023 yılını değerlendirdi, trafik kazalarını ve yoğunlukları önlemek için yapılan çalışmalar hakkında önemli bilgiler verdi.

Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürü Ayhan Saraç, Radyo Trafik özel yayınında geride bıraktığımız 2023 yılının trafik verileriyle ilgili değerlendirmelerde bulundu. Trafik kazalarının önlenmesi için yapılan çalışmaları anlatan Saraç, merak edilen birçok konuya da açıklık getirdi.

“ARAÇ VE SÜRÜCÜ SAYISI ARTTI, YOLLAR AYNI KALDI”

“Trafik kazaları önlenebilir, uymadığımız bazı kurallar trafiği daha güvensiz hale getiriyor.” diyen Ayhan Saraç, 2023 yılı içinde Türkiye genelinde sürücü ve araç sayısının arttığına vurgu yaptı. Saraç, İstanbul, İzmir, Ankara bağlamında bir öncesi yıla göre araç sayısının yüzde 9 arttığını söylerken, “Şubat depremleri sonrasında deprem bölgesinden büyük illere göç eden vatandaşlarımız da oldu. Bu da trafiğin artmasını sağladı. Resmi rakamlara göre sürücü sayısı da yüzde 4 oranında arttı. Ama yollarımız aynı oranda artmadı. Dolayısıyla yolların kapasitesi trafiği kaldırmıyor. Emniyet teşkilatında trafik hizmetlerinde görevli personel sayısı 24 bin. Emniyet teşkilatı içindeki payımızı artırmamız gerekiyor. Trafik güvenliğinde ileri düzeyde olan ülkelere göre geriden geliyoruz. Fahri Trafik Müfettişliği müessesiyle bu açığı kapatmaya çalışıyoruz. Teşkilat içindeki payımızı artırmak gibi bir hedefimiz var. Bütün polislere ekstra trafik eğitimi veriyoruz. Trafik polisleri yollarda trafiği tanzim etmek için yollardalar ama kaza gibi, uygunsuz park gibi ihbarları da değerlendirmek zorundalar.” şeklinde konuştu.

“GEREKLİ MÜDAHALELER YAPILIYOR”

İstanbul’da trafik ekibi personelinin artırılacağını söyleyen Trafik Denetleme Şube Müdürü Ayhan Saraç, “Bütün illerde yoğunluk haritalarına göre, KGYS sistemleriyle bazı kritik noktaları belirleyip gerekli müdahalelerde bulunuyoruz. Çok sayıda aracın bir noktadan geçmeye çalışması ister istemez yoğunluk oluşturuyor. Biz daha çok emniyet şeridi gibi ihlal yapılan yerlere müdahale ediyoruz.” dedi.

MOBESE KAMERALARI DA CEZA YAZMAYA BAŞLAYACAK”

Saraç, EDS sistemlerinin belediyeler tarafından kurulan ve işletilen sistemler olduğunu hatırlatarak, “Biz bu görüntülere göre ceza uyguluyoruz. Ancak birçok bölgede biz kendi sistemlerimizi de kullanıyoruz. Ekipleri görmediğiniz yerlerde biz yokuz diye düşünmeyin. Biz elektronik sistemlerle gerekli denetlemeleri yapıyoruz. Bunun yanı sıra ekip sayımızı da arttırmaya çalışıyoruz. Bir yerde çok sorun varsa orada aynı zamanda çok polisin olması sorunun bir parçası haline geliyor. Çok polisin olması çözüm olmayabiliyor. Biz gereken yerde gerektiği sayıda ekiple çalışıyoruz. Örneğin trafik mevzuatına göre ışıklı bir kavşakta polisin olmaması gerekir. Ancak biz ışığın yetmediği yerlere ekip yönlendiriyoruz. EDS sistemlerini zaten etkin kullanıyoruz. İlerleyen süreçte çok daha iyi sistemleri hayata geçireceğiz. MOBESE kameraları da ceza yazmaya başlayacak. Zamanla tüm kameralar sisteme dahil edilecek. Ancak amaç ceza yazmak değil, insanlarda bir bilinç oluşturmak.” değerlendirmesini yaptı.

“TRAFİK BİR ÜSTÜNLÜK ALANI DEĞİLDİR”

Ford Capri, 40 Yıl Sonra Elektrikli Olarak Geri Dönüyor Ford Capri, 40 Yıl Sonra Elektrikli Olarak Geri Dönüyor

2023 yılında hastane verileri hariç 2 bin 984 kişinin kaza yerinde hayatını kaybettiğini kaydeden Ayhan Saraç, “Trafik bir üstünlük alanı değil, hepimizin ortak paydasıdır. Bu ortamda trafik kültürünü düzenleyen, hayat kurtaran trafik kurallarına uymak gerekiyor. Uymadığınız bir park kuralı, başkasının hayatına mal olabiliyor. Sis tek başına bir kaza yöntemi değil. Siz sisli bir ortamda önümde acaba riskli bir durum var mı diye düşünüp bunları hesaba katmazsanız ve hız yaparsanız kaza yaparsınız. Bu kazanın nedeni sis değildir. Sis kazanın sebeplerinden biridir.” uyarısında bulundu.

“ARAÇ SİRKÜLASYONUNUN EN ÇOK OLDUĞU İL İSTANBUL’DA ÖLÜMLÜ KAZA SAYISI DAHA AZ”

Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürü Ayhan Saraç, Türkiye'de en çok araç geçişişinin yaşandığı ilin İstanbul olmasına rağmen, Ankara’da ölümlü kaza sayısının İstanbul'a oranla daha çok olduğunu söyledi. Saraç, bunları takip edip, nedenlerini bulup buna göre önlemler almaya çalıştıklarından bahsetti.

“HIZ SINIRLARI ARTIRILMAYACAK”

Radyo Trafik dinleyicilerinden gelen soruları da yanıtlayan Saraç, en merak edilen konulardan biri olan hız sınırlarıyla alakalı, “Hız sınırları arttırılmayacak. Yerleşim yerlerindeki hız limitlerinin standart hale getirilmesini hedefliyoruz. Aynı standarda bağlı yollarda aynı hız limitlerinin olmasını istiyoruz. Bununla ilgili çalışmalarımız sürüyor. Bunu tüm Türkiye'de yapacağız.” açıklamasında bulundu.

“KİMSE HAKSIZLIĞINI KABUL ETMEK İSTEMİYOR”

Kaza tutanakları konusunda yaşanan kafa karışıklığı da Trafik Denetleme Şube Müdürü Saraç’ın gündemindeydi. Trafik kazalarına müdahale konusunda hızı artırmak için tabletler üzerinden düzenleme yaptıklarını aktaran Saraç, “Olması gereken sadece maddi hasarlı trafik kazasında tarafların kendilerinin tutanak düzenlemesidir. Ancak kimse haksızlığını kabul etmek istemiyor. Bu nedenle sistem aksıyor. Kamu araçları herkesin araçları olduğu için bu araçların karıştığı kazalarda ekiplerin gelmesi mecburidir. Polis maddi hasarlı kazada sadece kazaya karışan birinde ehliyet yoksa ve kamu aracı karışmışsa müdahale eder. İnsanların ekip beklerken trafiğin aksamasının sebebi polisin müdahale etmemesi değil, kişilerin kurala uymaması. Bizim de bir öncelik sıramız var. Resmi araçların karıştığı ve ölümlü ya da yaralanmalı trafik kaza noktalarına polis yönlendiriyoruz.” diye konuştu.

“MOTOSİKLET DENETİMLERİ ARTACAK”

Ayhan Saraç, motosikletlerin karıştığı kaza sayısının otomobillerden sonra ikinci sırada geldiğini de bildirdi. Türkiye genelinde ölümlü-yaralanmalı kazaya karışan otomobil sayısının 2023 yılında 188 bin 445, motosikletlerin sayısının 93 bin civarında olduğuna vurgu yapan Saraç, “Pandemi sonrasında motosiklet kullanımı arttı. Kuryelerin disipline edilmesi ve yetkilendirilmesi konusunda çalışmalarımız var. Bu mekanizma hayata geçtiği zaman kusurdan sadece kurye sorumlu olmayacak. O kuryenin logosunu taşıdığı kurum da sorumlu olacak. Trafik ekiplerimizin bir kısmını sivil olarak görevlendiriyoruz. Özellikle bu sivil ekipler, polisi gördüğünde kaçıp trafik güvenliğini tehlikeye atan motosiklet sürücülerine yaptırım uyguluyorlar. Ayrıca, bazı kamera tanıma sistemlerini hem önden hem de arkadan plaka okuyacak şekilde düzenleyecek teknik bir çalışma yapıyoruz. Bu da motosikletlilerin denetimine katkı sağlayacak.” ifadelerini kullandı.

Ayhan Saraç, “İzmir’deki çevre yollarında EDS yoksa KGYS kameralarını kullanarak hız tespit etmeye yönelik çalışıyoruz.” diyerek sözlerini tamamladı.

Editör: Abdullah KURTAY