Motor Aşin CEO’su Saim Aşçı, Çin’den aldığı parçaları Çin’e ihraç ediyor. Türk zekâsı, küresel ticaretin yönünü tersine çevirdi.
Otomotiv satış sonrası sektörünün deneyimli ismi Saim Aşçı, Çin’e “Çin malı” satmayı başaran nadir iş insanlarından biri. Motor Aşin’in CEO’su olarak yalnızca 55 yıllık bir markayı büyütmekle kalmıyor, aynı zamanda ticaretin yönünü tersine çeviriyor. Çin’den aldığı parçaları, bazen kutusunu değiştirerek, bazen olduğu gibi yeniden Çin’e ihraç ediyor.
Otomotiv dünyasında “başarı” kelimesinin bin bir tanımı var. Ama Çin’e, Çin malı satmayı başarmak?
O artık başarı değil ticari zeka, mühendislik sezgisi ve kültürel ironinin eşsiz bir karışımı.
Bu işin kahramanı, 55 yıldır Türk otomotiv satış sonrası pazarının en köklü markalarından Motor Aşin’in CEO’su Saim Aşçı.
Çin’den Gelen Parçayı, Çin’e Yeniden Satmak
Saim Aşçı’ın sektör basınıyla buluşma toplantısında anlattıklarını duyduğumda, duyduklarıma inanamadım!..
Aşçı;“Çin’den ithal ettiğimiz birçok ürünü bazen ambalajını değiştirerek Çin’e yeniden ihraç ettik. Hatta bazılarını değiştirmeye bile vaktimiz olmadı; aynı ambalajla geri gönderdik” diyor.
Düşünsenize… Çin, dünyanın fabrikası; üretimin, montajın, hacmin merkezi.
Ve bir Türk firması — Motor Aşin — oradan aldığı yedek parçayı, akışı tersine çevirip aynı ülkeye geri satabiliyor.
Bu, aslında “ürünün değil, sistemin değerli olduğu” çağda lojistik zekânın zaferi.
Saim Aşçı’nın özetlediği gibi: “Çin, ürettiği kadar ihracat yapan ama aynı zamanda ürettiğinin aynısını fazlasıyla ithal eden bir ülke. O yüzden Çin, çok enteresan bir ülke. Çin ile ilgili kim ne derse inanın…”
Motor Aşin: 55 Yıllık Bir Sanayi Romanı
Motor Aşin’in hikâyesi, 1971’de 20 metrekarelik bir dükkânda başladı.
Bugün yılda 2,5 milyon adet yedek parça satan, 200’den fazla markanın distribütörü haline gelmiş bir devden söz ediyoruz.
Bu 55 yılda yaklaşık 30 milyon parça satmış bir kurumdan bahsediyoruz — ama asıl “parça” hikayesi, mekanikten dijitale geçişte yatıyor.
Aşçı bunu şöyle özetliyor;“1970’lerde ‘hangi parça daha dayanıklı’ diyorduk, şimdi ‘hangi sistem daha akıllı’ diyoruz.”
Eskiden ustanın elindeki lokma takımı konuşurdu; bugün teknisyenin bilgisayarındaki yazılım konuşuyor. Eskiden yağ filtresi, krank mili, karbüratör ömrü tartışılırdı; bugün batarya yönetimi, inverter algoritması, termal optimizasyon…
Bir Zamanlar Tornavida, Şimdi Yazılım
Motor Aşin, Türkiye’nin yedek parça pazarında adeta dönüşümün aynası oldu.
Türkiye'nin 2020’de 24 milyon olan araç parkı, bugün 33 milyona yaklaşmış durumda.
Her araç yılda ortalama 300 dolar yedek parça ihtiyacı doğuruyor; bu da 10 milyar dolarlık dev bir pazar demek.
Ama bu pazarın yönü artık değişiyor. Egzoz, debriyaj, yağ filtresi gibi klasik parçaların yerini batarya modülleri, inverterler ve sensörler alacak. Aşçı’nın öngörüsü net;“2030’da elektrikli araçların payı %15’e çıktığında bu değişim daha da hızlanacak.”
Mekanikten Dijitale: Ustanın Ruhunu Taşıyan Teknoloji
Aşçı’nın yaklaşımı hem nostaljik hem vizyoner;“55 yıl önce mekanikten, tornavidadan, lokma takımından bahsediyorduk. Bugün yazılım ve veri analitiğiyle aynı ruh devam ediyor.”
Bu sözler, Türkiye’nin satış sonrası pazarının aslında bir mühendislik hikayesi olduğunu hatırlatıyor. Kısacası; emeğin ustalığı, bugünün algoritmalarıyla birleştiğinde ortaya ihracatla Çin’i bile şaşırtan bir Türk zekâsı çıkıyor.
Saim Aşçı aslında farkında olmadan şunu anlatıyor;“Değer, artık üretim maliyetinde değil; güven, hız ve marka algısında.”
Yani Çin malını Çin’e satmak, “nasıl üretileceğini” değil, “nasıl satılacağını” bilenlerin oyunu.
Çin’e Mal Satmak Yetmez, Onlara Hikaye Satmak Gerek
Bugün Saim Aşçı sadece Türkiye’nin değil, belki de dünyanın en zeki ticaret manevralarından birini gerçekleştiren iş insanı olarak anılacak.
O, bir anlamda üretimin değil, dönüşümün ve yeniden konumlandırmanın ustası.
55 yıldır değişmeyen tek şey ise şu: Motor Aşin’in her civatasında, her kutusunda, bir Türk zekâsının imzası var. Belki de Saim Aşçı’nın hikayesini tek cümleyle özetlemek lazım:
“Bir Çin malını Çin’e satabildiysen, artık dünyaya her şeyi satabilirsin.”